zaterdag 8 oktober 2011

Boeken je die gelezen móét hebben #1

Ik wilde graag een lange lijst in één keer publiceren, maar dat zal de leesbaarheid niet ten goede komen. Overdosis leidt er, in ieder geval bij mij, meestal toe dat je helemaal niets meer leest. Dus raad ik in een aantal posts steeds boeken aan, die ik daarna samen zal publiceren. Pas dan zal ik ze ook ordenen op soort, genre of thema. Vooralsnog staan ze door elkaar. Trouwens: natúúrlijk zijn er ook standaardboeken die ik prachtig vond (Duizend schitterende zonnen etc.). Ik vind alleen dat die al genoeg aandacht krijgen en probeer hier iets minder bekende boeken te belichten.

Nooit verleden tijd - Lex Lesgever
Zelden las ik een boek over de tweede wereldoorlog dat me zo boeide, dat ook zo opgewekt was. Het gaat over een jongetje, hollend door de straten van Amsterdam, dat zo goed en kwaad als het gaat probeert te overleven. Verschil met hoofdpersonen in andere boeken? Deze jongen is joods maar ziet er met zijn blonde haar best Duits uit. De schrijver heeft geput uit de meest fantastische bron voor een boek (áls je tenminste goed en spannend kunt schrijven): zijn eigen geheugen. Nooit verleden tijd is namelijk waargebeurd - de schrijver zelf is geboren in 1929. Ik was diep onder de indruk en na de laatste pagina's heb ik meneer Lesgever een email gestuurd. Dat kan, namelijk. Een antwoord per email volgde zelfs!

"Ben heel erg blij met je reacties na het lezen van mijn boek. Sinds het uit is krijg ik dagelijks van dit soort reacties, maar met die van jou ben ik wel erg blij. Ik hoop n.l. ook dat veel jongeren van de inhoud kennis zullen nemen. Mijn stille hoop is dat het boek op de boekenlijst komt te staan voor
de scholen, maar heb niets te willen."
Nou, als ik nu nog niet genoeg argumenten verzameld heb om jullie aan het lezen te krijgen :)

Now we are six - A.A. Milne
"Here are the poems of childhood, of summer days at the beach and rainy days at the window, fishing trips and fanciful ones" vertelt de omschrijving van dit boek je.
Misschien niet iets dat je meteen op zult pakken, daarom zal ik er wat meer over vertellen. De schrijver is inderdaad de man die Winnie de Poeh bedacht heeft. Toch is het boek verre van kinderachtig. Zelf geloof ik dan ook dat, hoewel de originele verhalen over de beer weliswaar voor kinderen zijn, ze een niet te missen aantal verwijzingen naar ons dagelijks 'volwassen' leven bevatten.

Vond je de originele Poohboeken mooi? Ben je geïnteresseerd in hoe het was om op te groeien in 1920? Zoek je iets dat al mooi klinkt als je het aan jezelf voordraagt in een stille kamer? Here you are. Wil je je Engels verbeteren? Dit boek heeft geen enkele drempel, je kunt er in beginnen en het wegleggen wanneer je maar wilt: gedichten gaan immers niet in hoofdstukken.
Now that we are six is het tweede gedichtenboek van A.A. Milne. Lees je liever in volgorde, dan is When we were very young het boek waarmee je zou kunnen beginnen.

5 opmerkingen:

  1. Goed idee! Ik vind het altijd leuk om over goede boeken te horen. Ik zal ze zeker in mijn achterhoofd houden wanneer ik weer eens in een boekenwinkel sta. Ze klinken allebei namelijk heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Milne legt zoveel nuance in zijn gedichten, zonder dat ze complex of niche worden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit vind ik echt heel leuk. De boeken die jij aanraadt waren tot nu toe altijd heel erg mooi en bijzonder, ik ga deze ook zeker lezen. Vooral de eerste lijkt me mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond de boeken over Pooh van A.A. Milne prachtig, dus ik denk dat ik Now we are six ook mooi zal vinden. Binnenkort maar weer eens naar de bieb met een lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het tweede boek is één van mijn favorieten! Ik heb hier thuis Winnie the Pooh, Now we are six & When we were very young en altijd als ik een beetje grieperig bent of opgevrolijkt moet worden, pak ik één van deze boeken erbij. Die eerste ga ik zeker eens opzoeken! :-)

    BeantwoordenVerwijderen