vrijdag 28 oktober 2011

How to get there

Geregeld staat bovenaan mijn weblog weer zo'n post. Living like Larry zet ik er dan boven, of ik heb weer eens een boek gelezen of een filmpje gezien dat gaat over duurzaam leven/minder consumeren. Pffff, denk je dan misschien. Pff, jaahaaa, nou weet ik het wel. Vlees eten is niet goed voor de aarde, veel kopen en reizen ook niet, mag het leven ook nog een beetje leuk zijn misschien?
Natuurlijk mag dat :)

Ik zal alleen even iets verklappen: wie een doel heeft, heeft het niet zonder meer makkelijk. Een simpel voorbeeld hiervan is het bereiken van een gezond, fit, afgetraind lichaam. Je ziet vast wel eens een man of vrouw lopen, met zo'n lichaam to die for. Misschien zal je afgunst of jaloezie voelen, sommige mensen hebben ook werkelijk alles!
Dit laatste is de verkeerde kant op denken. Je denkt toch niet écht dat het die mensen komt aanwaaien? Misschien volgt zo iemand een levenslang dieet, traint ze vier keer per week of misschien wel allebei. Ik herinner mezelf hier constant aan: wil je iets bereiken, dan moet je daarvoor werken.
Zo gaat het dus ook met het bereiken van 'het goede leven'. Ik ben nu al lange tijd vegetariër. Dacht je soms dat dit betekent dat ik immuun ben voor de geur van verse salade met tonijn? Fout. "Hmmm" denkt mijn brein. "Je hebt al heel lang niet gegeten" zegt mijn buik.

Knap van je! Dat je toch volhoudt! Zou ik nooit kunnen! is de standaardreactie die volgt, als ik dit uitleg. Fout! Niet waar! Jij zou het ook kunnen! Het komt mij ook niet aanwaaien ofzo... ik werk ervoor! Ook jij kunt jezelf eraan herinneren dat met één blikje tonijn een tafel vol vis wordt meegevangen en dood teruggegooid wordt in de oceaan. Omdat we nu eenmaal een lage visprijs willen en vissers daarom hypermoderne apparaten gebruiken, die de bodem leegschrapen.
Ook jij kunt het, maar je moet het wel zelf willen. Net als voor dat prachtige, gezonde lichaam, dat vast te bereiken is met gezond eten en sporten, kun je ook voor andere idealen je leefstijl veranderen. Voor je geweten, bijvoorbeeld. Het is ontzettend moeilijk; ik ben de eerste om dit toe te geven. Vlees is eigenlijk pas één ding, maar er is nog veel meer waar je op zou kunnen gaan letten.
Maar stapje voor stapje kun je er komen. Als je mijn posts volgt, zal ik je helpen. Want ik leer nog iedere dag bij en ik vertel graag hoe.

(Alleen nu ben ik nogal uitgeput van de stapels werk en ervaringen die op mij liggen te wachten dan wel op me af komen - maar ik blijf schrijven, uiteraard)

7 opmerkingen:

  1. Helemaal gelijk. Ik blijf je volgen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies, zo is het. Ik vind het zo'n onzin als mensen zeggen: knap dat je het volhoudt, dat zou ik niet kunnen. Dat KUN je wel, maar dat WIL je dan niet. Alles wat je écht wilt, kan je ook.
    Echt een goede post!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mee eens! Ik hoor het ook zo vaak als het gaat over stoppen met vlees eten. De mensen die het zeggen, denken er vaak niet eens over na om het te proberen. Al moet ik toegeven dat ik op andere fronten zelf diegene ben die zegt dat ik iets noooit zou kunnen terwijl ik me er gewoon niet voor wil inzetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk nooit Pff als ik Living like Larry zie staan; ik denk altijd WOOHOO en vervolgens doe ik eens maf dansje voor mijn laptop natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha.. ik doe hetzelfde als Jaap!

    BeantwoordenVerwijderen