dinsdag 20 december 2011

Living like Larry XIII - Vliegen, wat je minimaal moet weten

"Wát?! Maak je je daar zorgen om?"
"Ehh, ja" stamelde ik een beetje opgelaten. "Kijk, als ik dat vliegtuig niet nam, zou…"
"Kijk, als je nou een beetje realistisch zou denken… dat vliegtuig gaat ook zonder jou hoor!" Mar keek me een beetje meewarig aan en lachte toen gniffelend.

Thuisgekomen dacht ik nog steeds aan dit korte gesprekje: ik maak me druk om een vlucht die ik zou nemen, vriendinnetje lacht me uit. Was ik soms niet realistisch? Vraag bepaalt nog altijd aanbod. Ik bleef bij mijn standpunt, ging alleen de discussie niet meer aan. Een beetje schokkend was het wel voor mij: dachten er echt mensen zo licht over? We zijn geboren in een levensstijl, een standaard die niet per se de voorkeur heeft… Ben ik de enige die zich zorgen maakt over een geboekt ticket?
Het is niet mijn taak alles op te lossen, maar net zo min die van iemand anders. Dus, stiekem is het tóch óók mijn taak. En als ik ergens een hekel aan heb, is het wel aan mensen die hun taak niet doen.

Vliegen & milieu: wat je op zijn minst moet weten.

Vliegtuigen gebruiken kerosine als brandstof, wat CO2-uitstoot oplevert (veel meer dan de verbranding van benzine) en vliegverkeer zorgt daarnaast voor meer wolkvorming, wat een extra factor is om aan het broeikaseffect bij te dragen. Wist je dat dit effect vooral 's nachts is? De extra bewolking (contrails) reflecteert namelijk ook zonnewarmte terug, maar dat gebeurt alleen als de zon op is. Fascinerend he? Zorg dus in ieder geval voor een vlucht overdag.
Enne, de bus nemen naar Berlijn in plaats van het vliegtuig... dat scheelt meer dan HONDERD keer de CO2-uitstoot.

Allemaal heel shockerend, maar ja, aan het eind van het jaar wil je wel graag op vakantie toch? Bovendien kost dat ticket naar Griekenland he-le-maal niets... En dit is het grote dilemma altijd weer: waar is de grens? Wanneer wint comfortabel leven het van niet-al-te-verwoestend leven?

Ondertussen is mijn oog gevallen op het magazine van Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij. Interview met Neelie Kroes, die inmiddels een vlieg-VIP is geworden, met haar 2 vluchten per week.
"Zodra ik in het vliegtuig zit, laat ik alles achter me!" kirt ze. In het hele interview wordt met geen woord gerept over milieubelasting -  lijkt mij toch, ook journalistiek gezien, een punt waar je op zijn minst aandacht aan moet besteden. Het bedrijf plaatst nog wel, ergens verderop in het blad, een advertentie over hoe je je 'schuld af kunt kopen', tegelijkertijd met je vliegreis. Maar geld is niet altijd de oplossing...

Organisaties waar ik zelf erg achter sta zijn Milieudefensie, Milieucentraal en  Natuur en Milieu. Op hun websites kan ik altijd duidelijke informatie vinden wanneer ik een Living like Larry artikel maak. Over dit onderwerp echter niet. De vervuiling veroorzaakt door auto's komt aan bod, maar over die leuke vliegtuigjes lees ik niks... Vliegen is weer duidelijk zo'n punt waarmee ik er niet uit ga komen.

Op the Daily Green lees ik dan ook het ontnuchterende:  it will likely be decades before this [new] technology filters its way up to the big leagues. Until then, take a train or bus instead. If you must fly, compensate for your flight's emissions by buying a "carbon offset".

Decades! Ze hebben het over tientallen jaren, als jouw kinderen al aan het opgroeien zijn...! Maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niks kan doen! Daarom hier, m
ijn eigen punten, die voor mezelf gesteld heb op zijn minst iets te kunnen betekenen. Ik wil:

1. Over elke vliegreis goed nadenken. Mijn vriendinnen en ik willen al tijden een weekje weg, maar dat kan net zo goed met de trein naar Parijs, bus naar Berlijn of liftend naar Antwerpen zijn. Geeft ook meteen dat stoere 'ik-ben-een-echte-reiziger'-gevoel.

2. Geïnformeerd blijven. Columns zoals deze van George Monbiot móét ik blijven lezen... Mijn geweten móét wakker blijven. Ik weet dat veel lezers hun hart verloren hebben aan het reizen (en ik zelf ook). Lees daarom alsjeblieft, op zijn minst, de eerste drie alinea's van zijn column. Dat wat hij schrijft over love miles. Dat is de waarheid he? Het is zo waar.

3. Als er dan toch gevlogen moet worden: de vlucht moet overdag zijn, zonder tussenstops en ik moet er compensatie voor kopen. En: géén vliegreizen voor vakanties korter dan 2 weken.

Dat lijkt me in ieder geval een goed begin.
UPDATE: Dit ook :)

Dit stukje is één in een reeks over tevreden zijn met minder, en vooral milieuvriendelijker zijn met minder. Klik op het labeltje hieronder om meer over Living like Larry te lezen.

11 opmerkingen:

  1. Goede regels! Ik was een maand geleden in Londen, veel mensen vonden het raar dat ik met de trein ging. Of: “Owh dat kan natuurlijk ook.” Ik vind het nogal belachelijk dat ze dachten dat het niet anders kon. Bovendien konden we vanaf het treinstation naar het hotel lopen, wat bij het vliegveld heus het geval niet was geweest :-)

    Het argument van het vliegtuig vliegt toch wel is hetzelfde argument als het vlees wordt toch gesneden. Jammerlijke drogreden natuurlijk: als niemand boekt vliegt dat vliegtuig heus niet — ik vind het maar een stomme vriendin van je nu :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn voordeel is dat ik geen fan ben van met het vliegtuig reizen, dus dat ik het liever ook vermijd. Daarnaast vind ik reizen per trein of met de auto veel leuker, dan wordt de reis een onderdeel van de bestemming (wat poëtisch weer).

    En ik blijf geïnformeerd, door deze stukken die je schrijft, waardoor ik meteen weer nadenk over wat ik eigenlijk wel of niet goed doe met betrekking tot het milieu ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer eens helemaal met je eens, maar één ding vind ik vreemd: waarom zouden we wel CO2 moeten afkopen voor die ene keer dat we vliegen, en niet voor alle keren dat we de auto of trein pakken? De verwarming opstoken? Of: voor alle keren dat we uitademen? Voor elk kind dat we krijgen?
    Ik wil niet zeggen dat ik tegen CO2 afkopen ben, maar ik vind het een raar onderscheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Jaap: dat was ik volgens mij :p Maar ik associeer Londen met de boot :)

    @ Esra: Omdat vliegen honderd keer erger is, en als je een oceaan oversteekt het nog veel hoger oploopt? Omdat vliegen meestal ook anders kan, en autorijden/trein vaak het laatste compromis is... Zo zie ik het, tenminste.
    Jouw vergelijking vergelijkt het heel breed, en het is technische waarheid en een 'goed' punt, maar het slaat ook discussie/pogingen tot beter dood. Het 'waarom zou je dat doen je hebt er zelf toch niets aan het gaat te ver etc.' argument..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een hele goede post. Ik voel me hier niet per se op aangesproken, want ik heb in mijn hele leven slechts twee keer gevlogen (of nouja, 4 keer dan, want ik moest natuurlijk ook terug). Ik vind het grootste nadeel aan het vliegtuig dat je zo lang moet wachten voordat je kan opstijgen. Zeker voor een korte afstand (bijv. Parijs) ben je vaak veel sneller met de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd goed zulke stukjes om mensen bewust te maken. Ik herinner me een discussie op school (5 havo als ik het goed heb) over vliegreizen. Wil je hiermee de wereld voor je kinderen verpesten of wil je juist door middel van vliegen je kinderen wat van de wereld laten zien (nu het nog kan). Ik heb het met veel interesse gevolgd. In principe zou ik gaan voor bus/treinreizen, maar dat gaat buiten Europa niet op. Ik heb familie in Amerika wonen en heb 1,5 jaar geleden op mijn nichtjes gepast terwijl mijn oom en tante op vakantie waren. Ze lieten me overkomen op hun kosten en dan ga ik niet komen met eisen als overdag vliegen (wat de aankomstlocatie zou wijzigen, wat niet handig is omdat ze me met de auto ophaalden en het ov in Amerika een big no no is).

    Ik vond het fijn hier weer eens iets over te lezen. Bedankt daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezien het aantal keren dat ik tot nu toe gevlogen heb denk ik dat mijn CO2-uitstoot voor minstens 99% op andere manieren veroorzaakt is. Daarmee wil ik de discussie helemaal niet doodslaan, ik wil juist laten zien dat je ook om andere redenen CO2 zou kunnen afkopen! En/of: neem een lekker grote groene tuin om te compenseren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Esra: oh, haha, verkeerd begrepen dan! :D Ik dacht dat je het anders bedoelde, maar op deze manier: helemaal eens :)


    Overigens, ik ben zelf schuldig aan meer vliegkilometers dan de mensen die reageren, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed stuk weer, ben nu het boek van no impact man aan het lezen. Ook interessant, alleen ga je daardoor echt bij alles nadenken over het millieu...en mensen die het raar Vinden dat je je daar druk om maakt...herkenbaar. Soms is dat zo frustrerend want het helpt pas als echt als veel mensen er bij stil zouden staan. Toch las ik laatst ergens dat de echt snielle treinen soms weer net zo slecht zijn als vliegen...confusing de link staat alleen op een andere pc. Maar keep up The goed work met living like Larry !!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van alle dingen die je eigenlijk-niet-zou-moeten-doen, vind ik vliegen toch wel het moeilijkste, en ook het vervelendste, om over na te denken. Omdat het meteen zo 'groot' is of zo, en omdat 'niemand' erover nadenkt. En omdat het zo veel tijd kan schelen. Hmmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weer een goed punt om over na te denken. Het komt (gelukkig misschien) niet eens in me op om het vliegtuig te nemen naar London (dan ga ik met de boot) of Parijs (met de bus). Toch zal ik er binnenkort wel een discussie komen: mijn vriend heeft nog nooit gevlogen en wil met het vliegtuig naar Florence en Rome, terwijl ik weet dat er ook een busreis naartoe gaat.

    BeantwoordenVerwijderen