maandag 3 september 2012

Living like Larry - Groen stemmen

Leuk, saving the world (one party at a time), maar hoe zit het eigenlijk met politiek? Wat stem je als je duurzaamheid en bewust leven belangrijk vindt?

Behalve de stemwijzer, kun je ook de Groene Kieswijzer invullen. In 15 korte vragen zie je wat partijen voor natuur en milieu gaan doen, en welke partij het beste bij jouw ideeën past.
Note: De PVV had geen interesse in medewerking, waardoor deze partij niet is opgenomen in de Groene Kieswijzer.

Zelf vind ik klimaatkeuze echter het beste. Stellingen over de belangrijkste punten (zoals CO2-uitstoot, kolencentrales, kernenergie, schone energie & vlees) zijn voorgelegd aan de 12 grootste politieke partijen. Met een groen, oranje of rood vinkje zie je wat deze partij hier van vindt. Voor wie snel wil weten wat te stemmen supermakkelijk! Het loont ook om even te kijken wat de partij er dan precies over zegt (soms is oranje positiever dan je denkt!)... Daarvoor houd je je muis even boven het vinkje, et voilà. Kiezen was nog nooit zo makkelijk :)

Op deze sites wordt alleen naar milieupunten gekeken, maar voor overige stellingen kun je op het hele web terecht. Want het lastige is natuurlijk... dat je meestal niet alleen duurzaamheid en bewust leven belangrijk vind, maar ook andere, 'grotere' onderwerpen. Ik zeg grotere, niet omdat milieu een subonderwerp zou moeten zijn - maar omdat milieu helaas een ondergeschoven kindje is. Wij denken dat we de aarde (die ons alles geeft), als laatste onderwerp kunnen behandelen, ná 'alles' wat wij de aarde teruggeven (nou, vul maar in wat dat dan allemaal voor goeds is...).

Politiek is en blijft daarbij een lastig onderwerp, tenminste: wie de verwikkelingen het hele jaar door niet genoeg volgt, voelt zich al snel hulpeloos in het kiezen, en na wat struinen en klikken wordt dat er vaak niet beter op.

In hun laatste magazine laat Greenpeace trouwens zien dat er in elke partij kiezers te vinden zijn die voor hetzelfde gaan: een schone aarde. Soms denk ik: hoewel de partijen elkaar misschien in de haren vliegen, 'wij' (wat lager aan de grond ;-)) hebben het allang door... dat je iets bereikt met samenwerken, welk labeltje je bij de verkiezingen straks ook kiest.

Dat geloof ik echt.

6 opmerkingen:

  1. Ik vind het hoogst teleurstellend hoeveel er in de debatten over milieu en duurzaamheid wordt gesproken... Geen woord.

    Maar die groenwijzer ga ik gelijk invullen, ik kende hem nog niet! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat interessant om te zien dat christenunie zo vooruitstrevend tegenover dit soort onderwerpen staat. Makes me happy! Ik weet al heel lang dat ik op groen links ga stemmen, maar dit soort sites zijn altijd leuk om te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele goede tip! Ik bevind me, anders dan in andere jaren, nog in dubio over mijn stem. Dit gaat zeker helpen om een keuze te maken, denk ik.
    Ik stuitte zopas op je blog en je krijgt al mijn complimenten! Mooi geschreven, informerende én inspirerende stukken die er ook nog eens toe doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessante linkjes, ga ik zeker eens bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede tip! Ik weet nog niet helemaal zeker wat ik ga stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de tips! Ik vind het altijd lastig om te bedenken waar ik voor wil stemmen en welke punten ik het belangrijkst vind.

    BeantwoordenVerwijderen