zaterdag 17 november 2012

Living like Larry - Brief naar Albert Heijn

Sinds september dit jaar vervoer ik mijn supermarktgroente en fruit in Take5-netjes. De cassières bij 'mijn' Albert Heijn zijn er inmiddels aan gewend en als het zo uitkomt gebruik ik ze ook in andere supermarkten.* Ik heb altijd een netje in mijn tas (weegt niets en neemt ook geen ruimte in), heb mijn huisgenootjes er een paar toegestopt en promoot deze plasticbesparende oplossing zo vaak ik kan.

Maar het voelde nog niet als genoeg. Zeker niet als ik naar de enorme hoeveelheid plastic kijk die elke week toch weer in mijn huis terecht komt.

Arjen, die bijna afvalvrij is, zette me nog eens extra aan het denken. Was het geen idee als we eens zouden beginnen met iedereen verplicht deze netjes (of niets) te laten gebruiken? De plastic tasjes bij de kassa's van de AH zijn al weg, laten we ze ook verwijderen van de groenteafdeling!

Ik mailde AH. Niet via het standaard emailadres op de site, dan krijg je namelijk dit terug:

Hartelijk dank. Uw opmerking wordt doorgegeven aan de juiste afdeling.
 


Erg stimulerend...is dat niet. Ik zocht een mevrouw uit op de Aholdsite die te maken had met duurzaamheid en mailde haar mijn idee. Namelijk: een spaaractie voor een set van deze netjes (gratis, of evt. met korting), waarna AH direct alle plastic tasjes uit alle winkels kan verwijderen. Bespaart het nog geld ook!

Het kostte twee maanden tijd en één vriendelijke herinnering-per-mail van mij om een antwoord te formuleren. Hier stukjes daaruit:

Uw idee van de spaaractie vind ik ook erg interessant. Helaas is uit ervaring gebleken dat er nogal wat haken en ogen zitten aan het opstarten van een dergelijke actie, en er vanuit diverse oogpunten wordt gekeken als het gaat om het starten van acties (bv. de grootte van de doelgroep). Ik ga je idee neerleggen bij de afdeling die hierover gaat.

Juist. De doelgroep voor de zoveelste handpop is natuurlijk groter, en kinderen zijn nu eenmaal een krachtig wapen, als je ze eenmaal gestrikt hebt. Maar ja, niks doen is altijd makkelijker...
Ben benieuwd of er inmiddels overlegd is over mijn idee.

We beseffen ons dat we met kleine stapjes grote resultaten kunnen bereiken. Niet alleen door het aanbieden van duurzame producten, tassen en verpakkingen, maar ook door het inspireren van klanten om zelf een stapje meer te doen. 

Niet te geloven. Je hebt ZOVEEL macht als bedrijf met de meeste supermarkten in Nederland, en dan durf je te zeggen dat één van je doelstellingen is 'klanten inspireren om zelf een stapje meer te doen'? Ik snap hier echt niets van. De klant heeft geen invloed op de verpakkingen in de meeste gevallen, triest genoeg.

We beseffen ons dat er altijd nog meer te doen is en streven ernaar om in de toekomst stappen te blijven zetten op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben we ons ten doel gesteld dat in 2015 al onze Eigen Merk producten duurzamer geproduceerd moeten zijn.

Gelukkig maar. 'Duurzamer geproduceerd', een concretere omschrijving kan bijna niet. Weet je tenminste zeker dat dit doel gehaald wordt.

Alle sarcasme daargelaten: triest natuurlijk, wat hieruit blijkt: er is iemand bij AH die het beleid opstelt rondom duurzaamheid, en dat is alvast fijn, maar echt haast lijkt het allemaal niet te hebben, en echt concreet wordt het ook nergens.

Wat kun jij doen?
1. Waag zelf ook een poging: mail jouw idee (of het mijne, in dit geval is ideeën stelen toegestaan!) naar Albert Heijn. Hoe kan AH het plastic in de wereld minderen? Mail het naar sophie.alkemade [at] ahold.com

2. Kijk naar de foto's van Chris Jordan, lees hoe Arjen zijn afvalproductie bijna tot nul heeft gereduceerd

3. Alles wat ik in Plastic soep 1 & 2 al schreef

4. Lunchskins (of broodtrommels) en Take5-netjes gebruiken (nummers 1 en 4 op het fair trade verlanglijstje!)


* Bizar trouwens, dat de 'bewuste mens' ook bij de Natuur- en Ekowinkels naar hartelust met plastic zakjes werkt om hun biologische tomaten in mee te nemen. Soms lijk ik wel de enige op de wereld die hier over nadenkt...

4 opmerkingen:

  1. We beseffen ons... Een echt limburgisme, geloof ik. "Zich beseffen" bestaat niet. "We beseffen dat" was juist geweest.

    "We zijn het helemaal met u eens, wat een fantastisch idee!" was nog juister geweest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je je hiervoor in blijft zetten! Misschien is het mijn gevoeligheid, maar ik word een beetje moe van de boosheid die van dit stukje af spat. Geen punt hoor, ik hoop alleen voor jou dat boosheid niet je drijfveer is want dan raak je op termijn opgebrand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat je het zegt, want dan weet ik wel dat dat een reden is om ze niet meer te lezen. Ik word er zelf niet moe van, merk het niet eens echt trouwens, en het is ook niet mijn drijfveer :-)

      Overigens probeer ik wel ook stukjes te plaatsen waarin ik het goede laat zien/promoot, zoals de twee stukjes hiervoor, over fair trade kadootjes.

      Verwijderen
  3. Oh jeetje, die foto's van Chris Jordan zijn awful :(

    BeantwoordenVerwijderen