vrijdag 21 december 2012

Boeken #7

Door een spiegel, in raadselen - Jostein Gaarder

Cecilie is ziek. Heel erg ziek. Daarom ligt ze zelfs met kerst in bed.


 

 Terwijl haar familie beneden is en af en toe langskomt, houdt er één iemand bijna constant de wacht over Cecilie. Of, nouja, iemand? Engel Ariël praat met haar. Hun gesprekken gaan eerst over hoe het is om mens dan wel engel te zijn, maar langzaamaan worden alle belangrijke levensvragen behandeld. En niks fantasy-achtigs, gewoon heel indringend. Duidelijk bedoeld om je aan het na denken te zetten.

Als je De wereld van Sophie of Het sinaasappelmeisje (aanrader!) toffe boeken vond, dan geniet je ook van dit verhaal. Alhoewel, ik kreeg De wereld van Sophie niet uit (maar dat is dan ook al negen jaar geleden), dus dat is niet eens verplicht. Door een spiegel is net wat aparter, door het element Engel... maar minstens zo boeiend. Het klinkt misschien kinderlijk, maar ik durf je te verzekeren dat kinderen dit boek niet uit krijgen. Dit boek is niet meer te koop, dus je zult ervoor naar de Slegte of de bibliotheek moeten - maar dat is het echt waard.

I et speil, i en gåte is de Noorse titel, voor wie die taal machtig is.


Perfect Chemistry - Simone Elkeles

Ik probeer in deze stukjes altijd twee boeken te combineren die (totaal) niet op elkaar lijken. Dit boek staat dus een mijl van het vorige vandaan. Perfect Chemistry is een beetje mijn guilty pleasure. Teen fiction over starcrossed lovers... Lekker dromerig. Aan de andere kant: de wereld leest massaal boeken die pas écht slecht zijn, say, over glinsterende vampiers en diverse tinten grijs. Dit boek is daarbij vergeleken meesterwerk, met spanning, mooie zinnen en levensechte situaties.

Lees hier een stukje uit het begin van het verhaal.









The fault in our stars - John Green


Ik wil niet mezelf niet teveel tonen als de John Green-fan die ik eigenlijk ben ;-) en aangezien ik al één keer eerder een boek van hem noemde mag dit er dus eigenlijk niet bij... Maar The fault in our stars is zo ontzettend mooi. Lees dit dan.

She is so beautiful. You don’t get tired of looking at her. You never worry if she is smarter than you: You know she is. She is funny without ever being mean. I love her. I am so lucky to love her, Van Houten. You don’t get to choose if you get hurt in this world, old man, but you do have some say in who hurts you. I like my choices. I hope she likes hers.


Misschien wel het mooiste wat ik in 2012 las. I like my choices too.

3 opmerkingen:

  1. Jaaaaa The Fault In Our Stars is ZO mooi! Sowieso het beste jeugdboek dat ik ken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm kon ik dat boek maar in het Noors lezen. Zo'n gave taal! Niet eens moeilijk, maar ik vrees toch een beetje te ingewikkeld om een heel (filosofisch) boek te gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook een verschrikkelijke John Green fan, maar hoe kan het ook anders, ik bedoel, als je TFiOS hebt gelezen ben je verkocht, toch? Inderdaad het boek van 2012 :)

    BeantwoordenVerwijderen