zondag 25 augustus 2013

Living like Larry - Olie II





















Deze foto's zetten mij erg aan het denken de afgelopen dagen. Ja, Shell is een bedrijf met verschrikkelijke plannen, zoals boren in de Noordpool. Ja, Shell verdient miljarden, maar ruimt haar rommel niet op in landen als Nigeria. Ik zou Shell maar wat graag willen toespreken, streng, belerend, kap nou eens met jullie schadelijke (en mensenrechtenschendende!) gedrag!


"Maar..."

zei een stemmetje in mijn achterhoofd

"Shell, hoe fout ook, boort uiteindelijk alleen maar omdat er mensen olie blijven kopen"

Ik voel me nooit zo schuldig, als ik acties gericht tegen Shell zie. Simpel: ik rijd toch geen auto?* Wacht, waar gebruiken we olie ook alweer nog meer voor? Niet alleen voor je eigen auto, of die van je familie, ook voor vrachtauto's, die je voedingsmiddelen, speelgoed en kleding van ver weg komen brengen. (Shells) Olie wordt ook bewerkt voor vliegtuigen, zodat we op vakantie kunnen naar bestemmingen ver weg.

En olie maakt plastic, verf, make-up, kaarsen, geneesmiddelen en synthetisch rubber. Whoops. Tijd om uit mijn ivoren toren naar beneden te komen.

Wat kun jij doen?
1. Tell Shell to cut the crap. Teken hier - kost je 5 seconden.

2. Shell openlijk mijden. Simpel: maak bekend dat je niet achter zo'n bedrijf wil staan. Deel een foto als deze op Facebook - of zoek zelf een andere foto bij Greenpeace International. Vraag je ouders (of familie, vrienden) niet meer te tanken bij Shell... Kleine gebaren misschien, but taking small actions is much better than taking no action at all.

3. Doneer geld, specifiek bedoeld om Shell te stoppen. Dat kan bijvoorbeeld bij Greenpeace, van wie je inmiddels gezien hebt hoe ze actie voeren. Misschien past Milieudefensie beter bij je. Milieudefensie voert al meer dan 6 maanden een rechtszaak tegen Shell, samen met 4 Nigeriaanse boeren. De rechtszaak kost veel geld. Je kunt een steentje bijdragen - elk bedrag is welkom.

4. Rijd je auto? Met een zuinige rijstijl kun je, volgens het CBR, wel 6% van je brandstofverbruik minderen. Andere sites hebben het zelfs over 20%! Fijn, scheelt nog geld ook. Lees hier hoe het Nieuwe Rijden ook alweer zat.

5. Back to basics: minder producten die bestaan uit aardolie gebruiken. Dus:
- Probeer minder plastic te gebruiken (stop met plastic flesjes kopen!)
- Recycle het plastic dat je hebt. Nogmaals: plastic is gemaakt van olie!
- Gebruik minder benzine: ga carpoolen of gebruik het openbaar vervoer.
- Vlieg minder.
- Gebruik 'groene' make-up, waar geen olie aan te pas is gekomen (ehh, maar een lijst kan ik nog niet vinden... tot die tijd: Naoki, waar alles over proefdiervrije make-up te lezen is!).
- Stap over op groene energie.

Tamelijk shockerend trouwens: deze lijst met producten die aardolie bevatten. Wat niet...

 Meer weten?

- Kijk deze Zembla-aflevering over Shell. Trouwens, als je bij de Zemblazoekmachine shell intypt: 32 resultaten. Echt een bedrijf met een brandschone reputatie dus...

- Lees 50 ways to use less oil.

* Binnenkort heb ik voor het eerst rijles. Dan rijd ik dus wél auto. Ik heb er lang over nagedacht maar je rijbewijs halen (milieuonvriendelijk, hoe relatief weinig uitstoot het ook geeft) moet. Ik kom er niet onderuit, ik ga het later nodig hebben. Dat wil gelukkig niet zeggen dat ik ook (direct) een auto nodig heb.



Afbeeldingen: Greenpeace Nederland & Greenpeace International

1 opmerking:

  1. Ik heb inmiddels ook mijn rijbewijs, al denk ik er hetzelfde over als jij. Ik heb dan ook geen auto. Ik heb nog steeds de hoop dat mijn eerste auto een milieuvriendelijke wordt. Waterstoftechnologie spreekt me enorm aan, maar dat behoort helaas nog niet tot de mogelijkheden voor de consument...

    Succes met lessen! :)

    BeantwoordenVerwijderen