zaterdag 1 maart 2014

Goed voor een glimlach

* Een koolmeesje in de te vroeg in bloei staande boom van de buren

* De gedichten van Herman de Conick. Zoals deze prachtige:

Zoals je tegen een ziek dochtertje zegt:
mijn miniatuurmensje, mijn zelfgemaakt
verdrietje, en het helpt niet;
zoals je een hand op haar hete voorhoofdje
legt, zo dun als sneeuw gaat liggen,
en het helpt niet:

zo helpt poëzie.

* Spontaan risotto met prei koken. Paprika's vullen met couscous. Falafel eten zonder saus en met salade. Cake met appel en banaan bakken. Een kom vegetarische soep aangereikt krijgen als je hard aan het werk bent. Een beker aanmaaklimonade die smaakt naar het kamp in groep 8.

* Daarop aansluitend:
Food serves two parallel purposes: it nourishes and it helps you remember. Eating and storytelling are inseparable—the saltwater is also tears; the honey not only tastes sweet, but makes us think of sweetness; the matzo is the bread of our affliction.” Jonathan Safran Foer

* Boeken hervinden, herlezen. Hardop lachen/bijna huilen. Een meisje dat me in de boekhandel spontaan een boek aanraadt (en ik, dat ik dan toch een ander boek koop). Nieuwe romans uitlezen. Het stapeltje naast mijn bed dat kleiner wordt, en dan weer groeit.

* Dat iemand mijn blog heeft gevonden met de zoekterm "wees een inspiratie voor jezelf"

* Deze waarheid uit het indrukwekkende (en soms nogal hoogdravende) boek Shantaram:

“They’d lied to me and betrayed me, leaving jagged edges where all my trust had been, and I didn’t like or respect or admire them any more, but still I loved them. I had no choice. I understood that, perfectly, standing in the white wilderness of snow. You can’t kill love. You can’t even kill it with hate. You can kill in-love, and loving, and even loveliness. You can kill them all, or numb them into dense, leaden regret, but you can’t kill love itself. Love is the passionate search for a truth other than your own; and once you feel it, honestly and completely, love is forever. Every act of love, every moment of the heart reaching out, is a part of the universal good: it’s a part of God, or what we call God, and it can never die."

Gregory David Roberts

* De hemel boven Nederland: elke morgen fiets ik nog met de zonsopgang mee, de één nog mooier dan de ander.

2 opmerkingen:

  1. Herman de Coninck, een van mijn favoriete dichters :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi gedicht inderdaad. Ik houd ook van zonsopgangen, en van de manier waarop jouw stukjes me steeds wat hoop geven :)

    BeantwoordenVerwijderen