dinsdag 29 april 2014

Living like Larry - 5x niets kopen

We hebben te veel spullen. Als ik een rondje hardloop, valt het afval me altijd op. Niet alleen verpakkingen verontreinigen de bermen, ook liggen overal spullen. Handschoenen, een knoop, een kindersokje, een speen, sleutelhangers, batterijen, lampjes... Verzin het maar, of het ligt ergens (kapot) op straat.

En wat te denken van de overvolle kringloopwinkels overal in Nederland? Waar je allemaal (dezelfde) boeken, Ikeaspullen en afgedankte-maar-nog-goede kleding kunt vinden? Wat dacht je afgelopen Koningsdag, toen je 33x 'De Vliegeraar' en 'Shopaholic' op alle kleedjes zag liggen? Ik dacht niet eens zoveel, ik keek alleen maar met verbazing naar alles.

We hebben teveel omdat het zo goedkoop en makkelijk is om iets nieuws te kopen.
Maar...wat als je nou eens wat minder nieuw zou kopen?





















bron


Mooi hè, die Buyerarchy of Needs van Sarah Lazarovic. Laten we eens de stappen langsgaan :-)

1. Use what you already have
Wij consumenten zijn niet gek, we hebben het heus wel door als er reclame wordt gemaakt. Toch? Nou... misschien niet altijd. Films en tijdschriften zitten subtiel vol met verwijzingen namelijk. Verwijzingen waardoor je meer wil dan je nodig hebt, omdat je onderbewustzijn gelooft dat jij dan net zo zult worden als de gelukkige Serena in haar gorgeous dress. Echt. Dit gebeurt iedereen, en soms vergeet je daardoor dat je al zoveel hebt. Wie wil er nou niet een nieuw jurkje kopen na een aflevering van Gossip Girl? En heb jij ook altijd dat gevoel dat je nieuwe hardloopschoenen nodig hebt, na het lezen van een gesponsorde hardloopblog? Precies.
Maar als je hierop let, kun je er rekening mee houden. Geef er eens niet aan toe, en gebruik wat je al hebt.

Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe telefoon, vraag jezelf dan waarom. Omdat deze 'echt niet meer kan'? Maar wat betekent dat dan? En wat als je de koop eens drie maanden uit zou stellen? Of zes, of een jaar? Mis je dan iets?
 

Een andere goede strategie: use what other already bought: via de website ikgeefweg.nl! En word meteen lid van de Gratis op te halen-facebook van jouw stad.


2. Borrow

Het beste voorbeeld van lenen vind ik boeken: ik leen ze bijna altijd bij de bibliotheek en soms van vriend(inn)en. Boeken en tijdschriften waar ik enthousiast over ben geef ik graag (actief) aan anderen; als ik ze al heb gelezen maakt het me niet uit wanneer ze weer terugkomen. Doe er zolang over als je wilt, denk ik altijd maar :-)

Maar ook kleding en accessoires kun je goed lenen. Bijvoorbeeld een paraplu, om een noodaankoop te voorkomen. Of bijzondere kledingstukken, zoals galajurken of rokkostuums, omdat je die misschien toch nooit meer draagt.

Konnektid is een website om je skills te delen. Je vult in wat je kan (bijvoorbeeld Spanish, cooking & chess en je kunt zoeken op wat je graag wil leren (ik noem maar iets, Portugees). Wie weet kun je zo cursusgeld besparen en leer je en passant nog toffe nieuwe mensen kennen ook.

Op peerby kun je bij jou in de buurt spullen lenen. Denk bijvoorbeeld aan een mixer, een backpack of een naaimachine!




















3. Swap

Ruilen is in Nederland nog niet zo groot. Toch zijn er een aantal mooie initiatieven; vooral kleding ruilen is hier hip! Zelf een kledingruilfeestje organiseren? Met deze checklist vergeet je niets. Te veel moeite? Little Green Dress organiseert kledingruilfeestjes door heel Nederland. Wie weet staat er een plaats bij jou in de buurt op het programma binnenkort...
Of ruil je liever online? Dat kan ook, en wel op We Love Swoppen. Het ziet er een beetje uit als het oude ElleGirl forum!

Swap.nl is trouwens een site om van huis te ruilen. Misschien voor later ;-)


4. Thrift

Jaaaa... je mag toch iets kopen! Maar dan wel tweedehands. Struin Marktplaats eens af bijvoorbeeld, of Google een kringloopwinkel bij jou in de buurt.


5. Make
Cadeautje gekocht voor een vriend(in) en op zoek naar een kaartje voor erbij? Waarom wéér zo'n standaard Hema-setje aanschaffen, als je ook zelfs iets leuks kunt maken? Nee, je hoeft niet meteen aan die oubollige 3D-knip-kaarten van je tante te denken. Kijk eens naar deze leuke voorbeelden van Lisanne.


 














Voor deze kaart hoef je trouwens geen tape te kopen! Gekleurd (cadeau)papier dat je nog hebt of stukjes uit tijdschriften zijn ook heel geschikt. Wees creatief: ook de binnenzijde van enveloppen en verpakkingen zijn vaak gekleurd of voorzien van een leuk patroontje.


6. Buy
Oké, goed dan. Je hebt je aankoop 6 maanden uitgesteld, geprobeerd te lenen, ruilen, tweedehands te kopen of zelf te maken... Maar het lukt niet. Of je hebt het alsnog écht nieuw nodig. Vooruit dan maar ;-)

- Is het kleding?
Kijk dan eens bij deze of deze toffe merken: allemaal fair & ecofriendly.
- Is het een cadeautje?
Lees de fair trade verlanglijstjes (1 & 2)!


Meer? 
Why Buying Stuff Won't Make Us Happy - Joshua Beck


Good luck buying nothing (new)! :)

6 opmerkingen:

  1. Oh yes, dit is dus precies waar ik op dit moment mee bezig ben. Sinds een week, dus ik hoop dat ik het nog veel langer vol ga houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk. Ik heb deze week nog kleding geruild met mijn zusje :) En eierdopjes gekocht op de vrijmarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik koop tegenwoordig bijna niets meer nieuw. Veel dingen tweedehands of ik ruil met vriendinnen. Het enige nadeel zijn mijn studieboeken die je in Nederland bijna niet kunt krijgen, al helemaal niet tweedehands...dus die dure krengen komen nieuw in de boekenkast, maar daarna gaan ze toch als tweedehands Bol.com of marktplaats op ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn om hier weer even bij stil te staan! Positief geschreven!!

    Wat ook heel goed helpt is om een tijdje in het buitenland te wonen: ik kán gewoon geen nieuwe dingen kopen en ik merk hoe weinig je eigenlijk nodig hebt...

    Maar dan nog vind ik het soms wel lastig om iets te laten liggen. Azië is volgens mij ook niet zo van de kringloopwinkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed stuk! Ik geloof heel erg in lenen. En van improviseren met alles wat je nodig hebt :) (ik vind NOOIT wat in tweedehandswinkels :( )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet toegeven dat ik ook hééél goed en vaak moet zoeken... Laatste aankoop is er al meer dan een jaar geleden, maar ik kom er netjes elke maand! (want die aankoop was dus wel een perfect jasje voor €4,50)

      Verwijderen