zaterdag 7 juni 2014

Living like Larry - Losing Nemo

Een groep getalenteerde mensen van The Black Fish maakte een tof animatiefilmpje van 6 minuten, waarvan het begin wel heel erg lijkt op Finding Nemo. Alleen: dit is iets serieuzer. Het gaat over problemen in de zeeën en oceanen wereldwijd. Ze noemden het dus Losing Nemo. En dat is niet alleen om de aandacht te trekken...



Over problemen in oceanen schreef ik al eerder. Er zijn verschillende dingen tegelijk gaande:

1. Overbevissing
2. Pirate fishing
3. Plastic soup

1. Overbevissing

Over de hele wereld is er op dit moment sprake van overbevissing. Kabeljauw uit de Noordzee, paling, tonijn, gamba's... het gaat slecht met deze dieren. De vis raakt wereldwijd op; zowel omdat we er teveel van eten, als omdat we op de verkeerde manier vissen. Grote tankers verwoesten de bodem en gooien kilo's en kilo's dode vissen, schildpadden en dolfijnen weer als afval de oceaan in.





















Onderwaterfoto uit het Middellandse Zee gebied. 


2. Pirate Fishing

Pirate fishing (ook wel IUU) staat voor illegal, unreported & unregulated fishing. Dat betekent dat de vissers met illegale schepen visquota overstijgen, vissen in waters waar ze niet mogen komen en schepen gebruiken die oud & vies zijn (want: geen controle). The Guardian noemt het een eco disaster, en dat is het ook.  National Geographic plaatst het in de top 5 van oceaanproblematiek wereldwijd.

Eén op de drie verkochte vissen in de VS zijn afkomstig uit IUU.  Een miljoenenhandel, maar wel één met desastreuze gevolgen. Oorzaak? Onze enorme vraag naar vis, waar op legale wijze niet meer aan te voldoen is. Zoals welvaartsstijging intensieve veehouderij heeft laten ontstaan, zo heeft ze ook gezorgd voor overbevissing & pirate fishing. Het treedt vooral op wanneer niet-afrikaanse schepen in West-Afrika gaan vissen. Landen als Sierra Leone lopen zo inkomsten mis, en dat stimuleert weer andere criminaliteit...




























3. Plastic soup

Over de plasticvervuiling in zeeën en oceanen heb ik al veel geblogd. Je vindt hier een infographic die het probleem uitlegt. Tips om zelf minder plastic te verbruiken: 1 & 2.


Door deze drie problemen ziet het er voor ons en de oceanen niet goed uit. De vis die we al kunnen eten is mogelijk al vervuild met plastic, batterijen of giftig kwik. Kwik? Ja, inderdaad, kwik: in deze infographic wordt dat uitgelegd. 
Gaan we zo door, dan zijn de oceanen in 2048 visloos. Weet je het nog van je biologie-eindexamen? In een ecosysteem houden de verschillende soorten elkaar in stand. Is alle vis weg, dan verdwijnt de balans. Kwallen zullen de oceanen bevolken...

Losing Nemo: het is absoluut geen onrealistische gedachte.


Wat kun jij doen?

* Leer over de problemen

Klik eens wat linkjes uit dit artikel aan :) Kijk onderaan voor een lijstje met tips.
Blijf op de hoogte door organisaties die zich inzetten voor schone oceanen te volgen op social media. Denk bijvoorbeeld aan Stichting De Noordzee of Plastic Pollution.

* Leer misleidende labels te herkennen
Het enige label dat echt te vertrouwen als het om duurzame vis gaat, is MSC.








MSC-label


* Douche plasticvrij
Veel doucheproducten zoals scrub zitten vol met plastic microbeads. Behoorlijk schadelijk voor de Noordzee, waar jouw doucheputje uiteindelijk in uitkomt. Wat mij betreft is scrubben een marketingtrucje, hetzelfde effect bereik je ook met een ruwe handdoek. Maar misschien ben ik te moralistisch.
Hoe dan ook: gebruik de app van Beat the microbead en je ziet vanzelf welke doucheproducten de Noordzee minder vervuilen! Hier vind je alvast de 'rode lijst'.

* Recycle je plastic

Verzamel plastic verpakkingen en breng ze eens in de 2 weken (of vaker, of minder vaak - afhankelijk van je plasticgebruik) naar een verzamelcontainer. Soms is milieubewust zijn ook heel simpel.

* Eet "duurzame" vis
Wil je toch vis eten? Kies voor duurzaam. Download de vislijst van het WNF of gebruik de app als je boodschappen gaat doen.

* Eet minder of zelfs geen vis meer
Ik ben vegetariër en dat houdt in dat ik geen vis eet. Ik vind het niet moeilijk.
In een interview met held Jonathan Safran Foer wordt hem de volgende vraag gesteld:
How can folks prioritize when the most ethical choice is not the most ecological choice?
Zijn antwoord:
"In the context of the environment, I would say give up fish"


Meer lezen?

* One World - Losing Nemo; over schade aan het Middellandse Zeegebied
* The Guardian - Pirate Fishing Causes Eco Disaster
* National Geographic - One in Three Imported Fish May Be Illegal
*
Pramod et al. - Illegal and unreported fish estimates (voor de wetenschappers onder mijn lezers) 
* Tree Hugger - Pirate Fishing Feeds European Markets
* Interview Jonathan Safran Foer
* The Black Fish

3 opmerkingen:

  1. Een zeer leerrijke en interessante blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaaa, dit vind ik leuk! Dit is namelijk een deel van wat ik studeer :) Alhoewel ik het volledig met je eens ben wat betreft het plastic vrij douchen en het keurmerk, ben ik het niet helemaal eens met het 'eet geen vis meer'. Ik erken dat er op dit moment erg grote problemen zijn wat betreft de duurzaamheid van het vissen. Was laatst een goede documentaire op tv over het pirate fishing en dat een groot deel van de vis bijvoorbeeld verkocht wordt als iets wat het niet is (bij wijze van spreke haring als makreel verkopen), maar het niet meer eten is niet de oplossing. Willen wij over veertig jaar voldoende voedsel hebben voor de hele bevolking, dan zit er niets anders op dan een groot deel van ons voedsel uit de zee te halen. Waar het niet eten van vlees een goede eerste stap is, is ook dat nog niet voldoende. Zelfs dan is er te weinig land om ons van voedsel te voorzien. Wat wel moet gebeuren is dat er een trace-code komt waarmee consumenten op ieder moment kunnen tracken waar hun vis vandaan komt (dit gaat pirate fishing en het frauderen met vis tegen), en er moet geïnvesteerd worden in duurzame manieren van het kweken van vis, waardoor de wilde populatie niet langer met uitsterven bedreigd wordt. Zoals ik het zie is de oceaan de oplossing voor een groot deel van de problemen, maar het toverwoord is duurzaamheid. Het zou leuk zijn als meer mensen dat zouden beseffen. Het liefste mensen met macht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh, wat leuk, zo'n uitgebreide en inhoudelijke reactie! Dankje! :)

      Nare praktijk hè, dat pirate fishing? Ik schaam me soms echt voor de Westerse hebzucht.

      Ik zie eten uit de oceaan ook als oplossing, maar dan denk ik vooral aan planten als zeekraal, lamsoor etc. Op dit moment denk ik echt dat het ontwijken van vis het beste is, aangezien echt duurzame vis gewoon niet bestaat nog. Bovendien kleven er aan kweekvis nadelen, dat zie ik niet als alternatief. Ik denk dat we de wilde populatie het beste kunnen laten herstellen, door er nù in ieder geval niet van eten/op te jagen. Hoe zou het wél eten van vis daar immers aan bij kunnen dragen?

      (ik ben nu trouwens wel héél benieuwd wat je precies studeert! ^^)

      Verwijderen