zaterdag 11 april 2015

Boeken - 70 jaar nadat

"Toen de Canadezen kwamen, fietsten Douwe en ik samen naar het dorp. Fantastisch was dat, en maar zwaaien naar de tanks. Iedereen juichte en had vlaggetjes. Overal werd chocola uitgedeeld. Chocola en sigaretten."

Mijn oma kan af en toe zo'n rake anekdote over de Tweede Wereldoorlog vertellen. Ik word er altijd een beetje stil van, me te beseffen hoe goed ik het hier in Nederland heb, met vrijheid van meningsuiting en in het algemeen weinig geweld.

Dit jaar is het 70 jaar geleden dat de oorlog eindigde en de bevrijding kwam. Goed moment om een boek te lezen over deze oorlog. De afgelopen jaren heb ik een aantal pareltjes gelezen die ik hier graag wil delen.


Bron



















Spot on?
Dat is Nooit Verleden Tijd: het eerste boek dat ik op deze weblog beschreef. Ik heb het nooit herlezen, maar ik was er wég van, zó indrukwekkend en meeslepend, om door de straten van Amsterdam te lopen met een kleine blonde Joodse jongen, die overal mee wegkomt omdat hij er zo Arisch uitziet... Misschien ook omdat ik Amsterdam redelijk ken en me er veel bij voor kon stellen. Het verhaal had wat mij betreft perfect gevoel voor detail.


Bron
























All time favorites?
Boeken waarin de Tweede Wereldoorlog aanwezig is, maar een minder prominente rol speelt, zoals Going Solo, Extremely Loud & Incredibly Close en Zo ook op aarde. <3


Engelstalig?
Naast de twee bovenstaande boeken, raad ik ook The Boy in the Striped Pyjamas aan. Op de weblog die ik hiervoor had (tot halverwege 2011...) schreef ik al over. Zo'n indringend boek, dat je echt doof en stom achterlaat. Het hielp ook dat ik het las vóór ik de film zag (tip: nooit de volgorde boek-film omdraaien).


Kinderboeken?
Het meest kinderlijke is toch ook één van mijn lievelingsboeken: When Hitler stole Pink Rabbit. Het gaat over de 9-jarige Anna die Duitsland in moet ruilen voor Zwitserland, al voor de oorlog begint. Niet iedereen die dit boek op mijn aanraden las kon het waarderen. Misschien moet je er een wat kinderlijke, naïeve mindset voor hebben, maar ik heb er van genoten de eerste keer dat ik het las (al was ik toen pas 15).


Meest recente?
Dat was Valavond van Marita de Sterck. Van deze sterke schrijfster las ik eerder Kwaad Bloed en Op Kot, beide in één adem uitgelezen. Valavond speelt voornamelijk in een 'ondeugend' Belgisch café. Ik vond het een stuk minder goed dan de eerdergenoemde boeken. Het verhaal stond waarschijnlijk echt te ver van mij af. Desondanks kreeg ik kippenvel op mijn armen van de gruweldaden die beschreven werden, zodra de oorlog eenmaal op gang komt in het Vlaamse Mariaburg. Het blijft me verbijsteren, wat mensen elkaar kunnen aandoen...


Meer?
Ik heb nog een aantal boeken over de oorlog op mijn to read-lijstje staan. Natuurlijk Everything is Illuminated en Tamar, maar ook Voortaan heet je Lieneke, over een ondergedoken vader die brieven schrijft aan zijn dochtertje, dat ergens anders verblijft. De brieven worden prachtig versierd, kijk maar:


Bron




























Eigenlijk ben ik geen liefhebber van geschiedenisboeken. Maar over de Tweede Wereldoorlog blijf ik toch lezen: opdat ik leer en opdat wij nooit vergeten...

1 opmerking:

  1. 70 jaar geleden alweer. Mijn oma woonde vlak voor de oorlog nog in Duitsland.
    Ik vond een keer een tekening van een adelaar, ze vertelde dat ze die in die tijd op school moest maken. Ik denk niet dat wij ons ooit echt kunnen voorstellen hoe de oorlog was. Of misschien moet ik het anders zeggen: hopelijk kunnen wij dat ons nooit echt voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen