vrijdag 8 januari 2016

Living like Larry - Spullen

Bron
"We moeten nadenken over onze invloed op de aarde. We kunnen niet doorgaan dingen te willen bezitten die we niet nodig hebben, zoals grotere woningen."

Dit zegt Eike Rosweg een paar weken terug in Volkskrant Magazine. Eike is architect en meubelmaker, hij werkt veel met natuurlijke materialen zoals leem en bamboe. Inspirerend. Want inderdaad: er is zoveel dat we niet nodig hebben! Huizen uitzoeken is op mij  nog niet van toepassing, maar spullen bezitten zeker wel.


Het is voor mij dan ook een belangrijk doel: leven met minder. In 2015 ben ik 2x verhuisd, misschien komt daar dit jaar nog wel een verhuizing bij. Te veel spullen zijn niet alleen zinloos, bij verhuizen merk je pas echt hoeveel ruimte die spullen innemen.
Dit jaar wil ik me ontdoen van veel. Het is geen hoofddoel: ik heb grotere dromen in mijn leven. Toch ga ik het proberen en wel om deze vier redenen.


1) Ik heb al veel
 
Door de verhuizing woon ik een stuk verder weg van loved ones dan voorheen. Ik zit dus nóg meer uren in de trein en sleep daarbij van alles met me mee, goed voor meerdere nachtjes slapen op verschillende matrassen. Maar veel meer spullen nog blijven thuis: ongebruikt. Verstopt. Aan het verstoffen. Nog in de verpakking (oké, zo erg is het niet, maar je snapt m'n punt).
Juist die spullen liggen in de weg als ik dan uiteindelijk uitgeput weer thuis kom. Wat moet ik eigenlijk met dat witte mandje dat ik ooit cadeau kreeg? Of die Hawaiislinger? Of de losse webcam die ik nooit gebruik?





2) Ik kan niet tegen rommel (maar ben wel slordig)

 Tidy desk, tidy mind is een spreuk naar mijn hart (die overigens beide kanten op werkt!). Als ik thuiskom, zit ik vaak vol plannetjes, maar de moed kan me écht in de schoenen zakken als ik strand op een slordige kamer vol rommeltjes. Met hier en daar kleine stapeltjes papier (recepten die ik nog eens uit wil proberen, een interview met een inspirerend persoon, een recensie van een boek dat ik nog wil lezen). Of schone was. Of pennen en aantekeningen.
Dat moet echt anders.




Misschien een beetje meer zo!
Bron




3) Ik weet wat ik nodig heb


Ik weet welke 'grote' aankopen ik dit jaar wil doen: een bank, een kleed, een praktisch wasrek en een fijne prullenbak. Wie weet wel van de kringloop. Verder heb ik niet veel nodig. Door me aan deze aankopen te houden, zal er niet zoveel bijkomen.

Overigens is het niet zo dat ik de afgelopen jaren veel gewinkeld heb.
Sterker nog... het is bijna vervelend met mij te gaan "shoppen", omdat ik écht bijna niets koop. Kleding en schoenen lukt (na lang nadenken wel), en cadeautjes zijn natuurlijk niet te ontkomen. Maar andere dingen? Ik sta zo dertig minuten met een set haardspeldjes of een tas in mijn handen, om het vervolgens tóch terug te leggen. Heb ik niet nodig. De haarspeldjes zijn weliswaar versleten, maar ze doen het toch nog? Nou dan. Of ik stel mezelf de vraag: is dit echt het beste in zijn categorie?
Soms ook wel een nadeel - dan word ik behoorlijk gek van mezelf.



4) Ik vind kopen & verkopen op Marktplaats leuk

Als kind zat ik al graag op de rommelmarkt met oud speelgoed, om vervolgens voor een dubbeltje iets nieuws te kopen, zoals een beeldje van een zeehond of een pinguïnknuffeltje. Al jarenlang ben ik dus ook gek op Marktplaats.
 Ik kan er echt plezier aan beleven als iemand bij mij een koopje weet te scoren, zoals een boek voor een paar euro's, en ik dan een lieve bedankmail ontvang (voor het netjes inpakken en verzenden, dat kost namelijk nog meer!). Zelf koop ik heel soms (bijna nooit...) tweedehands boeken. Zeker als ik ze daarna weer doorgeef of verkoop, geeft me dat ook een goed gevoel.
In 2015 verkocht ik (met weinig moeite, want full time aan het werk) toch 12 artikelen. Dit waren 6 boeken, 4 DVD's en 2x speelgoed - toch leuk! Voor het geld hoef je het niet te doen, maar daar gaat het ook niet om :-)


Dus concreet, mijn doelen op dit gebied voor 2016:
● 15 artikelen verkopen (maar 3 meer dan in 2015, moet lukken!)
● 15 artikelen naar de kringloop brengen (waarschijnlijk vooral kleding), of evt. weggooien
● Leefruimte opgeruimd houden:
- bureau & eettafel zo leeg mogelijk,
- vloer leeg,
- artikelen/tijdschriften/paperassen doorlezen, in mappen of weggooien
● Koop ik een paar nieuwe schoenen? Dan ook zeer kritisch kijken welk paar er weg kan.
Zelfde geldt voor een nieuwe tas, jas, zwemkleding of andere kledingsoorten die je niet het hele jaar draagt.

 
In case you're interested, I'll keep you guys posted!

3 opmerkingen:

  1. Fijn stukje om te lezen weer! Je hebt me echt geïnspireerd om minder te kopen en dat voelt zo fijn. Het is echt een opluchting om minder spullen te hebben! Succes met je doelen voor 2016. Ik ben benieuwd hoe t je vergaat. Ohja, zou je misschien een stukje kunnen schrijven over tips met dingen pp marktplaats verkopen? Ik wil een heleboel verkopen maar het lukt mij nooit zo goed! Ik ben heel benieuwd hoe jij dat voor elkaar krijgt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk hè, als alles nog in je kasten past? Ik bewaak dat principe met mijn leven hahaha. Wat overigens lang niet wil zeggen dat er nooit iets buiten de kast ligt, maar er moet nog iets te verbeteren zijn toch ;)

    BeantwoordenVerwijderen