zondag 26 november 2017

Groene dingen in oktober & november

Oktober begon stormachtig, maar werd daarna onverwacht nog heerlijk zomers. Inmiddels is november bijna afgelopen en moet ik er echt aan geloven: een dikke jas is verplicht; de dagen zijn donker en kort. Dat weerhoudt me gelukkig niet van een heleboel simpele groene dingen, die ik hier graag wil delen. Wie weet kan ik je inspireren voor de week die alweer klaarstaat!




Ik knutselde iets om mijn 'kantoorspulletjes' in te bewaren, regelde ecofriendly kraamcadeautjes en voor een Sinterklaasspel deed ik aan regifting. Ook ben ik aan iets heel nieuws begonnen: groen beleggen!

Plek voor pennen

Ik ben gek op stationary. Daardoor slingert er bij mij al snel van alles door het huis: fijne pennen en markers of stiften, maar ook een potloden, post-its en gummetjes. Tijd om daar een einde aan te maken, dacht ik na de zoveelste zondagmiddag opruimen. Wat zou nu eens een duurzame oplossing zijn?


Tadaah!


Dertig seconden scrollen op Pinterest en ik kreeg al een fantastisch idee. Natuurlijk! Ik had de perfecte oplossing gevonden. Even knutselen en hij stond al. En: twee vliegen in één klap: meteen kreeg ook dat prachtige cadeaupapier dat ik al een tijdje bewaarde een nieuwe functie.

Nodig:
- kartonnen bakje, grootte naar eigen voorkeur
- oude wereldkaart of kleurig gerecycled cadeaupapier
- evt. kartonnen schotjes of lege wc rolletjes.

Met kartonnen schotjes en lege wc-rolletjes zorg ik er voor dat de pennen in hun eigen compartiment blijven. Op de achtergrond trouwens de superfijne Ogreen plant, die de lucht zuivert. Hij hoeft maar eens per week water en staat er altijd mooi, frisgroen bij.



Groen in je vrije tijd


Wat een mooie weekenden waren er in oktober: ik maakte er dankbaar gebruik van. Alleen of samen met anderen spreidde ik een kleedje uit in parken in de buurt, om uren te lezen in de mooiste boeken. Jaaa, een leuke bijkomstigheid: ik ga dit jaar mijn Goodreads-boekendoel (challenge) zeker halen! Nog één boek en dan ben ik er.
Ik verslond o.a. Kom hier dat ik u kus van Griet Op de beeck, enorme aanrader!

En op regenachtige dagen? Toen heb ik binnen goed opgeruimd: ik leverde oude kledingstukken in bij de kringloop. Mijn vriend raakte geïnspireerd en sloeg ook aan het opruimen: dubbel winst! ;-) Ook vond ik een prachtig winters jurkje bij de kringloop. Je kunt er weliswaar wat 'pillen' van het dragen op zien, maar dat mag de pret niet drukken.



Duurzame kraamcadeautjes


Vrienden werden in oktober ouders van een prachtig jongetje! Wat kun je dan cadeau geven, als je groen bezig wilt zijn? Het kostte me wat tijd, maar na lang speuren in de kringloop vond ik het perfect cadeau. Een truitje in deze stijl, nog nauwelijks gedragen.

Waarom zou je per se alles nieuw moeten kopen? Ik weet het niet... maar toch voelde ik me een beetje bezwaard dat mijn cadeautje tweedehands was. Gelukkig bleek dat nergens voor nodig, het werd met veel plezier in ontvangst genomen.



Andere duurzame tip voor kraamvisite: kook voor de newborn ouders! Als je net een baby'tje gehad hebt ben je ontzettend druk. Werkelijk de hele dag ben je in de weer met luiers, borst- of flesvoeding, spuugdoekjes, slaapjes, huiltjes en wat al niet meer. Meer dan eens hoor ik dat een kopje nog warme thee echt uniek is in zo'n periode, laat staan een lekkere warme maaltijd...

Dus: waarom niet koken? Daar hebben de ouders veel meer aan op dat moment, dan aan een stuk speelgoed voor de baby (waar het bovendien nog te klein voor is ook).
Samen met mijn vriend besloten we dus ook maar maar meteen een maaltijd mee te nemen! Hierbij werd ik geïnspireerd door deze blogpost. Het was lekker, heel gezellig, én: ik hoefde ook niet in te zitten over het 'verstorende' of 'belastende' van mijn kraambezoek.

Tip
Babyspulletjes, vooral kleding, zijn vaak in ruime mate aanwezig in kringloopwinkels. De baby groeit namelijk als kool en kan daardoor de pakjes maar heel kort aan. Je hebt dus zeker kans iets aan te treffen dat zo goed als nieuw is!

Geen zin om zelf op jacht te gaan? Kleertjesdoos verzamelt en verkoopt tweedehands merkkleding voor baby's en kinderen. Kost ietsje meer dan de kringloop om de hoek, maar je hebt wel een merkitem dat zeker weten als nieuw is.


Bron

Groen... beleggen?!

Een groene bankrekening heb ik natuurlijk allang! Maar wat nu te doen met spaargeld, als je niet alleen maar wilt sparen? Yep, ik heb eindelijk gedaan waar ik in gedachten al heel lang mee rondliep... ik ben gaan beleggen!

Als student had ik chronisch geldgebrek, maar nu ik al een tijdje een Echte Volwassen Baan heb, lukt het me om te sparen. Soms is dat voor een mooie reis, maar ik wil mijn geld ook wegzetten voor later. Sparen leek altijd ideaal, maar de rente is eigenlijk... nul. Van verschillende kanten werd me gevraagd of ik niet, gewoon, voor de leuk, eens wat geld wilde beleggen. Ik weet niet of er een taboe rust op beleggen onder meisjes en vrouwen, of dat het echt een mannending is, maar ik hoorde er nooit een vriendin of kennis over. Vandaar dat het even kostte en ik me er echt in moest verdiepen. Maar inmiddels heb ik dan ook een heuse rekening om te beleggen. Wordt vervolgd!

Tip
Wil je je ook verdiepen in een rekening bij een eerlijke bank?
Gebruik de eerlijke bankwijzer! Zij schreven laatst ook deze interessante blog over de nieuwste campagne van de Rabobank. Beleggen gaat net weer een stapje verder, als er interesse voor is kan ik daar in de toekomst zeker een stukje over schrijven.

2 opmerkingen:

  1. Oh, dat pennenbakje dat je hebt gemaakt met een wereldkaart. Zo leuk. Vind ik echt een tof idee. Ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, ik ben heel benieuwd naar dat beleggen! Het lijkt me ergens ook heel interessant, maar ik heb eens gelezen dat het toch best risicovol kan zijn en wil ook niet te lang iets vastzetten voor als er een huis gekocht gaat worden. Dus voor dat blog is zeker interesse, ja ;)

    BeantwoordenVerwijderen