vrijdag 1 mei 2020

Vegan bakken

Regenachtige dagen? Tijd om iets lekkers te bakken!


Als ik iets zoets ga bakken, is dat de laatste jaren steeds vaker vegan. Grappig, eigenlijk had hier ook kunnen staan: als ik iets eet, is dat de laatste jaren steeds vaker vegan. Hoewel ik het leuk vind om te bakken, doe ik het niet zo heel vaak, dus het is belangrijk dat de recepten die ik kies wel kloppen en vooral: dat het succesrecepten zijn!

Even een kleine side note. Dit wordt geen stukje over vegan eten, maar ik kan het begrijpen als je hier meer over zou willen weten. Plantaardigheidjes is al jaren één van mijn lievelingssites. In de rechterzijbalk had de eigenaresse van de site heel lang twee linkjes staan: waarom is zuivel niet diervriendelijk & wat is er mis met eieren? Dit zijn aanraders om te lezen, als je zelf nog niet vegan eet. Hier, en hier kun je ook meer lezen.

Maar,

hoewel ik het persoonlijk steeds moeilijker vind om nog zuivel en eieren te eten, en ik enerzijds hoop & verwacht, anderzijds vrees dat ik straks écht vegan ben (want: lastig! mensen dingen vragen! vega zijn is eindelijk geaccepteerd, waarom nóg meer moeilijke eetwensen erbij nemen? nooit meer kaas!)

...onthoud dat ik hier niet ben om te oordelen over de keuzes die jij maakt over eten! Echt niet. Juist niet! Terwijl duurzaamheid helemaal hip wordt, ben ik hier al jaren mee bezig. Daarom probeer ik alleen maar aanmoedigende reacties en positieve vibes te geven op alle moeite die mensen doen, of het nu de auto laten staan is, minder vliegen of vaker vega(n) eten.

Terug naar het bakken. Mijn lievelingscupcakes had ik na jaren oefenen goed onder de knie, en ik draaide mijn hand er niet voor om om er 's avonds nog even 24 te bakken als ik de volgende dag iets wilde trakteren. Alleen... die cupcakes waren allesbehalve vegan, terwijl trakteren juist zo'n makkelijk moment is om voor vegan te gaan. Mede daarom begon ik een paar jaar geleden te zoeken naar alternatieve bakrecepten, zonder boter en eieren. Dit stukje is dus de uitkomst van héél veel proberen! Hier deel ik vier succesrecepten, niet alleen omdat ze vegan zijn, maar vooral omdat het allemaal succesrecepten zijn. Here goes!


1. Brownies met framboos


Deze brownies moet je écht proberen. Dankzij het amandelmeel hebben ze precies dat fijne kleffe dat brownies horen te hebben. De frambozen die (fijngestampt) door het deeg en in het glazuur gaan, geven juist weer iets origineels aan het recept. De brownies komen van de website Bakken zonder Beesten; dit is sowieso een hele fijne site met allerlei lekkere recepten, en niet alleen maar zoet, ook bijvoorbeeld hapjes!


#fotosmakenindecember

 

2. Appel-gembertaart


Gember in appeltaart, op die combinatie was ik zelf dus echt niet gekomen. Het is heerlijk, echt. Het recept komt van Willemijn van Wenum, eigenaresse van Willem-Pie. Willem-Pie is een vegan bakkerij in Amsterdam waar je voor jezelf taartjes kunt kopen, maar hun focus ligt eigenlijk op levering aan horeca en andere bedrijven. Gaf mij wat extra vertrouwen in het recept, en terecht, want het is heerlijk.
Als je op het linkje klikt, zie je hoe de appeltaart gemaakt wordt door Willemijn, samen met Sanne Vogel. Dankzij dit bakrecept ontdekte ik haar serie op Linda.TV: Vegan met Vogel, waar ze allerlei makkelijke vegan recepten uitprobeert. Grappig ook om Sanne's zwangerschap steeds verder te zien ontwikkelen in deze serie.


3. Appel-peer-spijstaart 


Deze taart is warm echt het allerlekkerst! Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de brownie, die ik juist eerst een beetje zou laten afkoelen. De appel-peer-spijstaart maakten mijn vriend en ik maakten op een decemberavond toen we nog spijs over hadden (misschien hadden we de week daarvoor gevulde speculaas gemaakt? Ik weet het niet meer). Een taart is het niet echt te noemen: een crumble komt iets beter in de buurt, maar zeker lekker. Dit recept komt uit het kookboek Ecofabulous van Lisette Kreischer, ik kwam het hier tegen.


Het is altijd donker als ik bak...


4. Tulband


Op een persoonlijke website vond ik een hele tijd terug een toprecept. Kokos-citroentulband. Easy & snel klaar. Ik maakte hem zeker drie of vier keer, de laatste keer met extra poedersuiker for my sweet tooth! Alleen vergat ik één belangrijk detail. Ik sloeg het recept niet op, maar alleen de link en mijn eigen aanpassingen op het recept... Pro-tip: sla fijne recepten zelf op en vertrouw niet alleen op een link! De weblog bestaat nog steeds, maar het recept is er niet meer.

Als troost had ik al verschillende nieuwe vegan tulbandrecepten opgezocht: noten-vruchten, chai-appel (lijkt me mega lekker op een herfstige dag!) en citroen-maanzaad & granaatappel, al zou ik de granaatappel weglaten, omdat het me teveel smaken door elkaar lijken).

Toen bedacht ik me: ik kan de eigenaar van het blog ook gewoon emailen! De mail was vijf minuten later al geschreven, en binnen een halve dag reageerde de eigenaar. Superleuk. De kokos-citroencake blijkt gebaseerd te zijn op een recept uit Veganomicon, dat ook wel the ultimate vegan cookbook wordt genoemd. Het recept heb ik nu veilig opgeslagen, maar omdat ik het nu alweer een tijd niet heb gemaakt, nog even geduld, ik wil het graag testen met mijn eigen aanpassingen. De originele maten zijn in cups en dat pakt niet altijd goed uit. Wie weet binnenkort een vervolg!


Taartje uit het assortiment om van te watertanden


5. Sharp sharp


Deze tip is eigenlijk niet om zelf te bakken, maar meer voor op je verlanglijstje. De plantaardige taartjes van Sharp Sharp zijn zó lekker! Ze zijn te koop op allerlei locaties in Nederland. Voorlopig zijn de meeste koffietentjes natuurlijk nog dicht, maar wie weet heeft jouw favoriet wel een to go actie opgezet? Ik heb ze geproefd bij Blur your life in Amersfoort.

Het is een lang verhaal geworden, maar wat is het fijn om weer eens te schrijven. Mocht je iets gaan maken, laat het me vooral weten!

1 opmerking: