donderdag 17 november 2011

Living like Larry XI - Minder hebben

Living like Larry is een idee dat ik heb gekregen na het lezen van het boek The Gospel according to Larry, zoals je waarschijnlijk wel wist. In dit boek probeert Josh te leven met zo min mogelijk spullen, hij geeft zich zelf als opdracht dat het er 100 mogen zijn (met uiteraard richtlijnen/regels hierbij). Dit keer daarom een stuk over hoe je ook echt je spullen kunt verminderen. Want dat is eigenlijk nog niet zo makkelijk!


1. Ruiljedvd.nl
Ik zal meteen met mijn eigen beste ervaring beginnen: dvd's ruilen! Heb je ook een stapel dvd's liggen waar je nauwelijks meer naar omkijkt? Doe er wat mee! Ga ze langs en bedenk per film in welke categorie deze valt:
O: Nog nooit gezien.
A: Gezien, was matig tot wel leuk, ga je nooit meer kijken.
B: Al gezien, maar ga je zeker (binnenkort) nog een keer kijken

Waar het om gaat: die dvd's uit de A-categorie! Je hoeft ze eigenlijk niet meer, maar weggooien is ook weer zoiets. De oplossing? Ruilen! En wat is er handiger dan een simpele database die voor jou vergelijkt of iemand iets heeft wat jij erg graag voor terug zou willen hebben? Zo'n systeem hebben ze op ruiljedvd.nl: je maakt een wishlist (die heb je vast!) en een aanbodlijst, waarna de computer kijkt of er al direct overeenkomsten met andere leden zijn. Door wat rond te klikken kom je zelf ook allerlei leuks tegen. Met een beoordeelsysteem zie je ook welke leden al veel ruils gehad hebben en betrouwbaar zijn. Ikzelf heb er nu ééntje gedaan en ik ben echt razend enthousiast! Pas als allebei de partijen akkoord zijn krijg je elkaars emailadres én adres waar je je dvd naar toe moet sturen. Binnen drie dagen had ik een veel leukere dvd in ruil voor de horrorfilm die al maanden eng naar me staarde vanuit de kast (en aan de andere kant van Nederland was een jongen blij dat hij van die dramafilm af was)!
Update: ruiljedvd is net vandaag veranderd in moviemarkt, daar link ik je ook naartoe!

Voor de oplettende lezer: op deze manier heb nog steeds even veel spullen - maar het is wél één item minder als je vergelijkt met wanneer je de dvd's van je wishlist zou kopen of krijgen!


2. Regifting
Dit lijkt misschien iets vreemds waar we het liever niet over hebben: cadeautjes doorgeven. Maar als ik even een ander artikel mag quoten:

No disrespect, but the disconnect between good friends and good taste is sometimes astounding. 

Soms krijg je gewoon cadeautjes waar je niets mee kunt, niets aan hebt, die niet bij je passen en ga zo maar door. Die tijd komt er, met december in opkomst, vast weer aan voor veel van jullie... Onthoud bij wie het vandaan kwam, mix & match eventueel en geef het door! Dat is écht geen schande, zeker niet als je iemand kent bij wie het cadeau wél geweldig past.

Bij dit puntje past ook: maak het hele jaar door verlanglijstjes en zorg dat je voor verjaardag en/of Sinterklaas dingen vraagt die je echt kunt gebruiken! Want wat moet je met het zoveelste make-up tasje? Ja, écht heel leuk hoor, Hello Kitty erop... maar was het nou nodig? Nee. Overweeg ook eens om iets voor een goed doel te vragen (een gift, of juist leuke spulletjes uit de webshop van zo'n goed doel). Mijn favorieten: adopteer een dier (ik heb een pandabeer en een schildpad!), Oxfam Novib cadeautjes voor anderen en Unicef Doe-goodies.


3. Boeken lenen
Dit lijkt zo simpel, maar volgens mij gebeurt het veel te weinig! Thuis heb ik een kast vol prachtige boeken. Zo'n zes jaar geleden vroeg iemand me: "En hoeveel heb je er nog niet gelezen?" Ik vond het maar een rare vraag... niet gelezen? Ik las alle boeken die ik kocht of kreeg toch meteen?! (Ik moet hierbij vermelden: ik ben altijd al zuinig geweest en het grootste deel van wat ik lees leen ik uit de bibliotheek)

Nu, echter, staan er wel degelijk ongelezen boeken in mijn kast. Ze zijn nog nét op twee handen te tellen (aiii), en (smoesjestijd!) ik heb ze niet gekocht maar gekregen, maar trots ben ik er natuurlijk niet op.
Eén van de oorzaken is wel een hele goede zaak, en dat is het boeken 'wisselen' dat ik met vriendinnen ben gaan doen. Veel organisatie zit er niet in, en dat hoeft ook helemaal niet, maar het komt er op neer dat we fantastische boeken (of boeken die echt precies bij één van ons passen) aan elkaar doorgeven. We kennen allemaal het 'te-weinig-tijd-te-veel-studieboeken'-probleem, dus je mag het boek zo lang houden als nodig is.
Fijn hier aan: een boek kopen heb ik al heel lang niet meer gedaan!


4. Nog meer: lenen!
Lenen hoef je niet te beperken tot louter boeken. In studentenhuizen, zoals waar ik woon, wordt al veel samen gedaan met spullen: van koffiezetapparaat tot gereedschapskist - en waarom ook niet? Probeer samen te doen met dingen die je niet vaak nodig hebt. Het is soms lastig omdat dit vertrouwen vereist... een optimistische instelling kan je hier al een heel stuk bij helpen. Ga uit van het beste, overleg goed en zorg ook dat je om en om een product betaalt - of split de prijs meteen door het aantal mensen dat meedoet. Behalve goed voor je geweten is minder spullen hebben ook goed voor je portemonnee! :)


5. Opruimen
Naar mijn mening de makkelijkste! Heb jij nog...
- Sportkleding of schoenen die je niet meer past of nooit meer zult dragen
- Muziekboeken waar je niet naar omkijkt
- Leuke, maar al gelezen tijdschriften
- Oud speelgoed
- Of te kleine kleding
ergens liggen?


Ik zal heus niet meteen zeggen dat alles direct weg moet. Echt niet, ik ben koningin van het bewaren. Maar bewaren moet wél selectief, bewaar niet alles uit gemak. Want bedenk je dat jouw te kleine, maar verder nog prima Nike's iemand nog hartstikke veel plezier kunnen geven, terwijl ze bij jou in de kast verstoffen. Maak een foto, zet ze op marktplaats en maak iemand gelukkig voor 5 of 10 euro, of wat jij ze waard vindt natuurlijk. Het is zo gedaan: niet piepen over die paar minuutjes, want uhm... besteed je die normaal niet gewoon aan facebook/twitter/bloglovin/mail?! Precies...
Dat speelgoed kun je ook proberen te verkopen, of naar de kringloop brengen en dat geldt ook voor de tijdschriften. Laat deze spullen niet vergaan, terwijl ze anderen gelukkig kunnen maken!

Dus, samenvattend: ruil je dvd's, geef je cadeautjes door, leen je boeken uit, doe samen enne... ruim die spullen nou eens op! ;-)

Geïnspireerd door 7 ways to have more by owning less, waar ook de quote vandaan komt. 7 ways... bevat allerlei aanbevelingen voor mensen uit the UK & USA, minder geschikt voor Nederlanders, vandaar dat ik mijn eigen variant van het artikel geschreven heb.
Inspirerend is ook het TEDxSydney-praatje van Rachel Botsman over Collabarative consumption.

Dit stukje is één in een reeks over tevreden zijn met minder, en vooral milieuvriendelijker zijn met minder. Klik op het labeltje hieronder om meer over Living like Larry te lezen.

6 opmerkingen:

  1. Nuttig stuk! Voor mijn 1001 boeken gebeuren leen ik ook zoveel mogelijk boeken van de bieb (behalve de boeken die ik al wilde hebben). Heb nog steeds wel aardig wat boeken waar ik niks mee doe, al heb ik laatst nog een hele bult verkocht via bol.com. Tijd weer, voor een nieuwe selectie!

    Dit jaar ook mijn klerenkast uitgeplozen, drie zakken naar Humana! Dat voelde goed (en opgeruimd!). Binnenkort heb ik hopelijk ook een eigen huisje, in de buurt van waar een vriendin woont, en we zaten al manieren te bedenken om samen te koken/boodschappen te delen/etc.

    Mijn enige valkuilen zijn (nog steeds) mooie boeken en, gek genoeg, rommelmarkten/antiekmarkten. Maar dat laatste zijn oude spullen van andere mensen, dus daar help ik hun weer mee haha ;-). Bovendien heb ik daardoor vier schilderijtjes op mijn kamer hangen van de originele schetsen van Winnie the Pooh's tekenaar E.H. Shepard :D. En die gaan never nooit niet weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is echt een fantastisch stuk. Mijn moeder koopt heel veel van die 10 dvd's voor 5 euro, maar dat zijn dan wel gelijk van die films die in categorie A vallen. Misschien moet ik er maar met haar over te hebben om ze te ruilen. Ik koop zelf nooit dvd's, of ik download ze, maar ik kan ze ook gratis via mijn sportschool lenen (wat ik overigens nog nooit heb gedaan).
    Regifting doe ik ook af en toe. Het komt misschien wel wat gierig over, maar als ik iets heb liggen wat ik denk dat beter bij iemand past, geef ik dat door. Ik krijg altijd bergen kleding die mijn zus niet meer wilt en ik geef mijn oude make-up altijd aan haar. En zo helpen we elkaar!
    Boeken leen ik altijd in de bieb of van vriendinnen. Ik heb nog wel een paar boeken liggen die ik zou willen verkopen, dus misschien moet ik daar toch eens tijd voor maken!

    Goede post weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boeken (uit)lenen en dvd's ruilen is op mij niet van toepassing :P
    Maar wat betreft de andere dingen: ja, daar zou ik meer aan moeten werken. I'll try :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het altijd heel leuk om boeken zelf te kopen en om me heen te hebben, maar ik probeer af en toe ook te informeren bij andere mensen of ze een boek hebben dat ik graag wil lezen. Mijn kledingkast is laatst nog helemaal uitgemest, dus die missie is volbracht ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Boeken uitlenen doe ik niet zo vaak, aangezien ik al een paar keer gehad heb dat ik ze niet terug kreeg :(

    Maar dat van die dvd's is wel handig zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zitten zeker zeer nuttige tips bij! Dat van die dvd's is een héél goed idee :) Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen