zondag 18 maart 2012

Living like Larry - Rabobank vs. ASN

"Mijn vriend is voor 3 maanden werken in New York. Ja, hij werkt bij de bank. Maar gelukkig kan ik hem gaan opzoeken, de bank betaalt mijn ticket! Wist je dat ik zelfs elke maand 1x mag komen? 3 gratis tickets! Maar ik ga alleen in april hoor... De bank betaalt ook zijn appartement. Echt zo chill: midden in the city."
"Je vriend werkt bij de Rabobank zeker?"
"Ja! Hoe weet jij dat?"

Bij Rabobank werkte ook ooit een vriend van mij. Hoewel hij nog maar stagiair was, kreeg hij een appartement in het hartje van een grote Nederlandse stad. Een appartement waarvoor de huur €1000 per maand bedroeg, maar die de bank voor hem voldeed. Oh, hij kreeg trouwens ook €500 salaris. Nu was deze stagiair niet dom. Sterker nog, hij zal vast uitstekend werk verricht hebben, want hij maakte lange dagen. Toch vond en vind ik het buitensporig: waarom moet een stagiair het mooiste appartement, midden in de stad krijgen? Net als de vriendin in het bovenstaande gesprek: waarom mag zij maar liefst elke maand gratis naar New York vliegen?

Dat stuit, want: het gebeurt van ons geld. Geld dat ook geïnvesteerd had kunnen worden duurzame projecten. Maar goed, dat is het bedrijfsleven. Het zou stuitender zijn als het ook bij de overheid gebeurde (to be continued).

Toch zijn er meer redenen waarom ik sinds februari bezig ben mijn geld weg te halen bij de Rabobank. Ik schreef er al eerder over en kreeg veel leuke reacties. Daarom wilde ik jullie op de hoogte houden van mijn overstap. Inmiddels heb ik een spaar- én betaalrekening bij de ASN Bank. Het kostte wel wat papierwerk, vooral de betaalrekening: nieuwe pas, nieuwe pincode, formulieren om ondertekend terug te sturen. Maar hey, dit is papierwerk dat ik met liefde doe, omdat het staan voor mijn principes betekent. En principes... aren't meant for times when there's no temptation. (C. Brontë).


Bij de ASN Bank is je pinpas niet goud (geld!) maar blauw, met een foto van een orka die uit de oceaan omhoog springt. Ik vind het fijn als bedrijven 'verduurzamen', maar ik vind het nog veel fijner als ze deze normen en waarden al hadden bij de start van het bedrijf. Leuk ook is dat ik nu één keer in de maand een tijdschriftje krijg, over waar de bank zoal in investeert. Er staat in welke bedrijven zijn verwijderd uit hun bestand, omdat ze zich niet aan de eisen hielden (dit vind ik echt supergoed, dat ze mij, de klant, hierbij betrekken). Natuurlijk worden ook nieuwe bedrijven aangenomen, met motivatie waarom ze het investeren waard zijn.

Nogmaals: ik wil hiermee niet zeggen dat jullie allemaal naar de ASN Bank moeten overstappen en wel nú (Triodos is ook goed! Grapje ;-)). Ik kan het je wel aanraden, want het is simpel en je krijgt op een betaalrekening zelfs rente (je verdient er dus nog aan ook, tenminste als je jonger bent dan 26 jaar). Wat ik vooral hiermee wil, is je inzicht geven in wat je misschien zelf niet had beseft. Wat er met jouw geld gebeurt. Nu bonussen voor mij concreter zijn geworden dan één topsalaris, maar vooral nu ik weet dat de Rabobank investeert in industrieën (wapens, olie) waar ik totaal niet achter sta wil ik er zo snel mogelijk weg. Ik heb mijn betaalrekening daar nog wel, langzaamaan breng ik iedereen op de hoogte van mijn nieuwe nummer. Uiteindelijk zal ik de Rabobank ook een mail sturen, als ik mijn rekening echt helemaal ophef. Nu eerst maar eens gaan pinnen met mijn orka binnenkort! :)


Living like Larry 24, maart 2012

13 opmerkingen:

  1. Als ze nu helemaal duurzaam bezig zijn bieden ze je dat tijdschriftje digitaal aan, in plaats van dat ie in de bus valt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was al bang voor dit antwoord... maar goed, ja, dat klopt. Ze zouden je de keuze moeten geven inderdaad.

      Verwijderen
    2. Hai! Je kan volgens mij ook kiezen hoor of je die digitaal wilt krijgen of op papier

      Verwijderen
  2. Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje een naïeve redenering, dat het geld van de huur van een appartement voor stagiaires ook geïnvesteerd had kunnen worden in duurzame projecten. Maar ik lees je stukjes graag en vind ze heel informatief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee, jij weet dingen van Economie, jou moet ik hebben :D Misschien inderdaad wat kort door de bocht. Hoewel ik blijf vinden dat waar dat geld dan ook heengaat, het niet per se €1000/mnd hoeft te kosten om een stagiair een onderkomen te geven. Okee, misschien kan het niet naar een duurzaam project, maar wel naar nóg een stagiair en dus meer onderwijs voor dezelfde prijs :)

      Verwijderen
    2. Het irritante van dit soort problemen is dat er altijd wel een reden is om het niet te veranderen. Maar in veel gevallen is het overduidelijk dat niks veranderen helemaal geen optie is.

      Verwijderen
  3. Ik vind het echt heel goed dat je dit doet en leuk dat je er ons van op de hoogte houdt. Ik zit bij de SNS Regio Bank want mijn vader heeft daar een kantoor van dus kan daar moeilijk bij weggaan :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk pasje! Ik ga je stukje over rabobank ook even lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, eyeopener! Ik vind het helemaal geen naïeve redenering van je. Een student hoeft echt niet in een appartement van €1000,- te zitten. Ronduit belachelijk. En ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht wat de bank verder met je geld doet. Maar ik vind het goed van je dat je overstapt en ik ga mij hier zeker ook nog eens in verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je ons op de hoogte houdt. Ik wil ook nog steeds overstappen naar ASN, maar zie op tegen mijn nieuwe rekeningnummer overal doorgeven. Maar ja, ik zou natuurlijk net als jij mijn oude rekening nog een tijdje erbij kunnen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow jeetje, dat bedrijven daar allemaal geld aan uitgeven. Goed dat je ook echt acties onderneemt (daar blijf ik soms een beetje achter :P). En je orka-pas is prachtig, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In De Pers van vandaag staat een interessant stukje over ASN en Triodos!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk artikel! Ik heb een check gedaan op de eerlijkebankwijzer.nl en ben zojuist overgestapt naar de ASN bank

    BeantwoordenVerwijderen