zondag 12 februari 2012

Living like Larry - Ons geld betaalt wapens

In 2009 hoorde ik het voor het eerst, op de radio. Een kort spotje: jouw bank belegt in wapens. En noem me stom, maar daar had ik tot dan toe nog nooit over nagedacht.

Hoe zit dat precies? Banken hebben veel geld, waar ze constant mee bezig zijn. Het wordt geïnvesteerd in projecten, want stilstaand geld is niet goed. Die projecten kunnen van alles zijn. Met een beetje pech financiert een bank bijvoorbeeld een bedrijf dat clusterbommen maakt, of wapens levert aan dictators. Ik vind dat alles en iedereen, dus ook een bank, een maatschappelijke functie heeft. Je kunt niet geld ergens in investeren zonder verantwoordelijk te zijn voor de gevolgen. En wat betekent dat voor mij? Dat ik ook verantwoordelijk ben voor wat er met mijn geld gebeurt.
Dat betekent dus dat ik mijn spaargeld ergens wilde zetten waar ik zeker wist dat het goed geïnvesteerd werd. Ik wil geen rente ontvangen die verdiend is met kinderarbeid, ontbossing of kernbommen.

Zembla maakte er een reportage over. Brr. Het verhaal van een Nederlandse jongen die op vakantie op een landmijn stapt. Trouwens, de (niet-getoonde) verhalen van de 48 mensen per dag die wereldwijd op zo'n landmijn stappen.
Mijn bank heeft dat betaald...

Hoewel de site wat te wensen overlaat, vond ik de Eerlijke Bankwijzer bij het kiezen van een nieuwe bank heel bruikbaar. Mijn oude bank scoorde niet op alle punten rood (maar vaak het dubieuze geeloranje), maar er waren twee banken die het vele malen beter deden: ASN en Triodos. Zij beleggen niet in foute producten (kernwapens, kinderarbeid, milieuverwoestende projecten) en ze doen iets in surplus: ze maken ook de wereld een beetje beter, door geld te geven aan mens- en milieuvriendelijke projecten.
De bankwijzer is overigens een project van Oxfam & Amnesty. Ik vond het wel een mooi voorbeeld van wat er dus bijvoorbeeld met het geld gebeurt dat je aan een goed doel als Oxfam geeft: er ontstaat een nuttige website waardoor je in één klap een groot publiek kunt bereiken en de wereld nóg een stukje beter kunt maken.

Na wat denken werd het de ASN Bank. Geen moment heb ik spijt gehad, het voelt zelfs wat rustiger. Ook kreeg ik een leuk welkomstpakketje met fair trade producten (dat zou natuurlijk niet moeten uitmaken als ik écht een stoïcijnse was die helemaal niets om spullen gaf... zo ver ben ik nog niet. Het was een lief doosje vol voedingsmiddelen, dus nodig/nuttig was het gelukkig wel!).

De beste site over banken is misschien wel Banktrack. Je ziet hier precies de namen van de foute bedrijven, waardoor je gerichter informatie kunt opzoeken waar je bank nu precies je geld aan uitleent.

Mijn spaarrekening is nu om, mijn betaalrekening staat echter nog bij de Rabobank. Op banktrack vond ik dat de Rabobank investeert in wapens, het kappen van regenwouden en het vrijmaken van tar sand oil in Canada. Tar sand oil is de meest verwoestende olie die er is, als je kijkt naar hoe het gewonnen moet worden. En dan dus de wapens...die door subgroepen van de Rabobank betaald worden...
Slik. Het is zo makkelijk om niets te doen, maar eigenlijk moet ook deze rekening over, toch?

Nr. 20, februari 2012

16 opmerkingen:

  1. Goed dat je hier over nadenkt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jee, bedankt, hier had ik nog nooit een moment bij stil gestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yes! Goedzo :)
    Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal om ben. Ik heb inmiddels mijn ASN betaalrekening, maar ik regel nog steeds veel via ING.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet gek dat je er nooit bij nagedacht had, wie verzint nou zoiets?

    Wel goed dat je dit op het spoor bent gekomen. ASN klinkt goed, waarom niet ook je betaalrekening daar dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He bah, wat naar allemaal! Daar had ik nog nooit over nagedacht. Ik zit bij de SNS Regio omdat dat ook de bank is van mijn vader... weinig keus :P maar die is wel oke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een raar verhaal. Even mijn bank checken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier wil ik ook nog mee bezig... Overstappen naar ASN lijkt me een goed plan, ik zie alleen op tegen overal mijn rekeningnummer wijzigen. Ik had in december willen overstappen, maar toen moest ik me ook nog buigen over het kiezen van een zorgverzekering. Laat ik dit maar eens op de planning zetten met een deadline in april. Bedankt voor de herinnering! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "En noem me stom, maar daar had ik tot dan toe nog nooit over nagedacht." Je weet zelf toch wel dat het eerste gedeelte niet nodig is? ;)
    Mijn bank is erg gelig. Pff. Waarom is de wereld zo fucked up...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb je ook informatie kunnen vinden over verzekeringen? Ik wil, naar aanleiding van dit stuk, overstappen van de Rabobank naar ASN, maar ik ben bij Interpolis verzekerd - en ook dat is weer gelinkt aan de Rabobank. Daar wil ik dan dus eigenlijk ook weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog niet naar verzekeringen gekeken, wel naar mijn eigen pensioenfonds gemaild (PGGM is dat en zij investeren niet in oorlogswapens, wel in politiewapens). Hoewel het jammer is dat bijna alles onderdeel is van iets groots als de rabobank, denk ik wel dat alle kleine stapjes helpen, dus liever alleen je rekening opgeven dan helemaal niets, toch?
      Ik ben inmiddels bijna helemaal naar ASN om, zal er binnenkort een stukje aan wijden.

      Verwijderen
    2. Daar heb je een goed punt. Sowieso is het fijn om stap voor stap te ontwikkelen. Evolutie versus revolutie. In de supermarkt schipper ik in mijn keuze's vaak tussen zuinig, gezond en verantwoord en per product neig ik meer naar het ene of het andere. Eieren koop ik altijd biologisch, maar daartegenover staat de eeuwige euroshopper-mozarella. Zodra ik een breder budget te besteden heb, wordt 'zuinig' minder belangrijk en ontstaat er meer ruimte in de categorie 'verantwoord'.
      Ik ga me volgende week in ieder geval wagen aan mijn overstap naar ASN! Ben benieuwd naar jouw ervaring :)

      Verwijderen
  10. Lid van ASN geworden. Heb mijn oude rekening nog tot eind April nodig maar ga daarna in het geheel over. Als we willen dat de wereld een betere plek wordt hoeven we alleen maar dit soort simpele dingen te doen. Met consumenten bewustzijn bereik je meer dan acties en andere fratsen. Bedankt voor een goede blog vol dingen die ik ergens misschien wel wist, maar nu pas echt over nagedacht heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe meer ik me verdiep in een beter wereld hoe verder het gaat. Wel goed overigens, maar ook veel om over na te denken. Ik las van de week in een boek, uitgegeven door Time to Turn, dat Nederland meer geld verdient aan wapens dan welk ander land ter wereld dan ook. Slik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd naar dat boek, heb je misschien een schrijver voor me? Kan zo snel niets vinden...

      Overigens blijft dit helaas actueel, en zal ik er waarschijnlijk binnenkort weer over schrijven.

      Verwijderen
  12. Goed nieuws: een vriend van mij is deze week ook overgestapt op ASN. Geinspireerd door mijn overstap naar triodos, die weer door dit blogje kwam. Stap voor stap inspireer je mensen!

    BeantwoordenVerwijderen